#Metropolia działa. 1 września wchodzi w życie rozszerzony program Warszawa+. Skorzystają na nim zarówno mieszkańcy kilkunastu gmin podwarszawskich, jak i warszawiacy.
– Cieszę się, że „metropolia działa” tak dobrze i wciąż zacieśniamy współpracę. Dzięki nowym porozumieniom mieszkańcy czternastu gmin podwarszawskich od września zapłacą mniej za bilety. Jestem przekonana, że zyskają także warszawiacy, bo będzie mniej samochodów na ulicach i czystsze powietrze w stolicy – mówi Renata Kaznowska, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy.
Oferta dla gmin położonych na terenie aglomeracji obowiązuje już od 1 sierpnia 2014 roku a od 1 września program zyskuje nową formułę.
Przypomnijmy. 24 maja Rada m.st. Warszawy przyjęła uchwałę o rozszerzeniu oferty dla podwarszawskich samorządów. Każda gmina ma do wyboru trzy poziomy dofinansowania zakupu biletów mieszkańcom i odpowiadające im trzy rodzaje biletów.
Na zmianie zasad programu skorzystają mieszkańcy metropolii. Pasażer rozliczający się z podatków w gminie, która podpisała porozumienie z Zarządem Transportu Miejskiego w ofercie Warszawa+3 za bilet 30-dniowy normalny imienny ważny w obu strefach biletowych zapłaci tylko 120 zł, czyli o 60 zł mniej niż dotychczas. Bilet 90-dniowy normalny imienny z kolei, ważny w obu strefach będzie kosztował 330 zł (czyli o 130 zł mniej). Różnicę w cenie pokryje dany samorząd. Poniżej tabela z cenami biletów w ramach poszczególnych progów dofinansowania:
Warszawa+ | ||||
Cena biletu normalnego |
Cena po zniżce dla 1 progu dopłaty (Warszawa+1) |
Cena po zniżce dla 2 progu dopłaty (Warszawa+2) |
Cena po zniżce dla 3 progu dopłaty (Warszawa+3) |
|
bilet 30-dniowy 1 i 2 strefa |
180 zł | 166 zł | 150 zł | 120 zł |
bilet 30-dniowy 2 strefa |
112 zł | 98 zł | 82 zł | 72 zł |
bilet 90-dniowy 1 i 2 strefa |
460 zł | 406 zł | 390 zł | 330 zł |
bilet 90-dniowy 2 strefa |
282 zł | 250 zł | 237 zł | 212 zł |
Zmodyfikowane rozwiązanie stolica zaproponowała wszystkim gminom aglomeracji warszawskiej, których mieszkańcy korzystają na co dzień z komunikacji organizowanej przez Zarząd Transportu Miejskiego. Porozumienia z Zarządem Transportu Miejskiego podpisały już: Wiązowna, Ożarów Mazowiecki, Sulejówek, Wołomin, Józefów, Stare Babice, Góra Kalwaria, Otwock, Kampinos, Piaseczno, Lesznowola, Kobyłka, Legionowo i Leszno. A kolejnych pięć samorządów niebawem do niego dołączy.
Nośniki już trafiły do gmin
Na jednej stronie karty metropolitalnej widnieje logo Warszawskiego Transportu Publicznego tzw. „tetka”, a wzór graficzny drugiej samorządy określają samodzielnie.
Pierwsza partia 75 tysięcy nośników dotarła do Zarządu Transportu Miejskiego jeszcze w czerwcu. Samorządy, z którymi zostały zawarte porozumienia, od 1 sierpnia mogły odbierać karty i wydawać je swoim mieszkańcom. Do połowy sierpnia do gmin: Góra Kalwaria, Józefów, Otwock, Ożarów Mazowiecki, Piaseczno, Sulejówek, Stare Babice, Wiązowna i Wołomin przekazano już ponad 25 tysięcy nośników.
Pasażerowie mogą odbierać nośniki w swoich urzędach, a następnie zakodować na nich Bilet metropolitalny w jednym z Punktów Obsługi Pasażerów ZTM.
Co zyskują pasażerowie?
Porozumienia, zawierane między Warszawą a podwarszawskimi gminami zapewniają mieszkańcom aglomeracji dostęp do największej w Polsce zintegrowanej sieci komunikacyjnej. W ramach Warszawskiego Transportu Publicznego można bowiem podróżować, w ramach jednego biletu: tramwajami, autobusami, metrem, pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej, autobusowymi liniami dowozowymi typu „L”, a w ramach oferty Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD, także pociągami Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Rocznie z sieci korzysta już ponad 1,1 mld pasażerów.
opublikowano 29 sierpnia 2018r.
ostatnia aktualizacja 29 sierpnia 2018r.