Type to search

Kto dostarczy ładowarki dla elektrobusów MZA?

Podziel się

Kto dostarczy ładowarki dla elektrobusów MZA?

Kto dostarczy ładowarki dla elektrobusów MZA?

Warszawa stawia na elektromobilność. Miejskie Zakłady Autobusowe poszukują firmy, która dostarczy 20 szybkich ładowarek pantografowych dla elektrobusów. 

Teraz MZA wysyła na warszawskie ulice 31 autobusów elektrycznych. Liczba ta już wkrótce zwiększy się ponad czterokrotnie – trwa bowiem procedura przetargowa na zakup aż 130 18-metrowych elektrobusów. Baterie tych pojazdów będą ładowane przede wszystkim w zajezdniach, ale także na pętlach – przy użyciu szybkich ładowarek o mocy 400 kW. Każdy z autobusów będzie mógł podłączyć się do nich przy pomocy pantografu, odbierającego energię elektryczną. Ładowarki, które kupi MZA, będą również wyposażone w złącza plug-in, umożliwiające awaryjne ładowanie prądem o mocy 120 kW. MZA wymaga także, aby dostawca zapewnił 95-proc. sprawność urządzeń i 5-letnią gwarancję.

Doładowywanie elektrycznych pojazdów bateryjnych na pętlach i przystankach krańcowych zwiększy ich zasięg. Elektrobusy będą mogły obsługiwać dłuższe trasy. Takie pojazdy nie zanieczyszczają powietrza i są cichsze niż te z konwencjonalnym napędem, dlatego w pierwszej kolejności będą obsługiwały linie przebiegające przez Trakt Królewski i w centrum.

Miejskie Zakłady Autobusowe planują montaż urządzeń w dziewięciu lokalizacjach. Po dwie ładowarki pojawią się na pętlach: Szczęśliwice, Esperanto, Browarna, Nowodwory i Młynów oraz w dwóch miejscach na Chomiczówce. Cztery zostaną natomiast zamontowane na pętli Wilanów. Pierwsze z tych urządzeń mają pojawić się po 11 miesiącach od podpisania umowy, a ostatnie – w ciągu 2 lat od zawarcia kontraktu.

Zamawiający przewidział także opcję na dostawę 7 dodatkowych ładowarek – po dwa takie urządzenia zamontowane mogą zostać na pl. Piłsudskiego i pętli Natolin Północny, a po jednym na pl. Trzech Krzyży, Lotnisku Chopina oraz pętli Bielańska.

Zarząd Transportu Miejskiego wspiera rozwój niskoemisyjnej mobilności w Warszawie i w całej aglomeracji. Kolejne inwestycje w tej sferze mają na celu doprowadzenie do jak najszerszego wykorzystania ekologicznych pojazdów w komunikacji zbiorowej w stolicy. W 2020 r. jeździć po niej będzie 160 autobusów elektrycznych. Natomiast do 2027 r. MZA  wprowadzi do ruchu 800 nowych pojazdów. Będą to autobusy nisko- i zeroemisyjne: hybrydowe, gazowe i elektryczne. ZTM, rozpisując przetargi na przewozy autobusowe, w których startują podmioty prywatne, premiuje oferty zakładające wykorzystanie pojazdów o napędzie alternatywnym. Warszawa rozwija także inne formy elektromobilności – inwestując w rozbudowę metra i linii tramwajowych oraz zakup taboru szynowego o napędzie elektrycznym.

opublikowano 21 lutego 2019r.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *