Type to search

Remontowy standard – detale są ważne

Podziel się

Zarząd Dróg Miejskich co roku realizuje dziesiątki dużych i setki mniejszych robót remontowych. Warszawscy drogowcy dbają o to by zapewniały one odpowiednią jakość infrastruktury i bezpieczeństwo jej użytkowników. Wykorzystują te prace również po to, by poprawiać komfort korzystania z dróg i wprowadzać nowe rozwiązania. Wiele z nich stało się już standardem.

Doświetlenia przejść
Odpowiednie oświetlenie przejścia dla pieszych jest kluczowe dla bezpieczeństwa przechodniów. Kilka lat temu pilotażowo zastosowano specjalne oprawy oświetleniowe ustawione w rejonie przejścia. Świecą jaśniej i inną barwą niż pozostałe latarnie, dzięki czemu przejście i rejon dojścia do niego jest lepiej widoczne. To rozwiązanie się sprawdziło i dziś jest już standardem. Od 3 lat ZDM stosuje je przy każdym remoncie oświetlenia.  Dzięki temu liczba doświetlonych przejść dla pieszych sięga obecnie 500.

Pasy prowadzące
Dużą wagę warszawscy drogowcy przywiązują do dostępności przestrzeni. W ZDM działa koordynator ds. dostępności a kilkudziesięciu pracowników przeszło praktyczne szkolenia, siadając na wózku i poruszając się po ulicach. Pilotażowe rozwiązania zastosowane przy remoncie chodnika na ul. Dwernickiego (pasy prowadzące dla niewidomych, pola uwagi, podwyższone perony przystankowe ułatwiające wsiadanie do autobusu) zostały przetestowane przez osoby z ograniczoną mobilnością. Testy wypadły pozytywnie, a nowe rozwiązania są dziś standardem przy każdym remoncie chodnika. Obecnie już blisko 200 przystanków autobusowych jest wyposażonych w zaokrąglone krawężniki peronowe o wysokości 16 cm, dostosowanej do niskopodłogowych autobusów. Pasy prowadzące dla niewidomych powstały na kilkudziesięciu kilometrach wyremontowanych chodników.

Udogodnienia dla rowerów
Drogowcy dbają również o drobne, ale przydatne udogodnienia dla rowerzystów. W 2014 r. pilotażowo ustawione zostały pierwsze podpórki rowerowe, dzięki którym nie trzeba zsiadać z siodełka czekając na zielone światło. Od tego czasu pojawiło się kilkadziesiąt podobnych urządzeń, są one montowane jako standard w ramach prowadzonych inwestycji rowerowych. Nowe trasy są też domyślnie wyposażane w stojaki rowerowe.

Ławki nowym standardem
Kolejnym elementem małej architektury, który staje się standardem przy prowadzonych pracach, są ławki. W ostatnim czasie nowe, wygodne siedziska ustawione zostały wzdłuż ul. Świętokrzyskiej, w Al. Jerozolimskich i na Powsińskiej. W sumie 82 sztuki. Wkrótce kolejne pojawią się m.in. wzdłuż ul. Szaserów (59 sztuk), ciągu ulic Okopowa – Towarowa (53 sztuki), Powsińskiej (22 sztuki), Jagiellońskiej (15 sztuk) i „obwodnicy” Targówka, czyli ulic Ossowskiego, Myszkowskiej i Handlowej  (16 sztuk). Łącznie to ponad 160 nowych ławek. Dzięki nim nowe chodniki są wygodniejsze także dla osób starszych, które potrzebują odpoczynku. Warszawscy drogowcy będą stawiać ławki przy remontach kolejnych chodników jako standard.