Type to search

Tarcze TBM już na finiszu

Podziel się

Tarcze TBM już na finiszu

Tarcze TBM już na finiszu

Drążenie tuneli II linii metra na warszawskiej Woli już na ostatniej prostej”. Tarcze Maria i Krystyna mają jeszcze tylko po kilkaset metrów do przebycia.

TBM Krystyna zbudowała 703 metry (zostało jej jeszcze 258 metrów), a TBM Maria – 471 metrów (zostało jej 512 metrów) tunelu. Obie ogromne maszyny zmierzają do szybu wydobywczego przy stacji Rondo Daszyńskiego. Tam już wkrótce zostaną one wyciągnięte na powierzchnię. Zostanie w tym celu użyty specjalny dźwig. Tarcza Krystyna ruszyła na Woli w styczniu 2018 r. Równoległy tunel buduje tarcza Maria, która rozpoczęła swoją pracę w marcu 2018 r. Obie ruszyły wówczas z przyszłej stacji Księcia Janusza w kierunku Ronda Daszyńskiego.

Tarcza TBM to długa niemal na 100 metrów maszyna, która drąży grunt i równocześnie buduje betonową obudowę tunelu. Po przejściu maszyny tunel jest gotowy, trzeba go jedynie wyposażyć w instalacje i urządzenia potrzebne do ruchu pociągów metra.

Rozbudowa II linii metra na Woli, prowadzona przez turecką firmę Gulermak, rozpoczęła się jesienią 2016 r. W głąb Woli metro pojedzie ze stacji Rondo Daszyńskiego. Będzie to ok. 3,5 km trasy. Planowane stacje to: Płocka (C08) – umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; Młynów – (C07) planowana pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny oraz Księcia Janusza (C06) – pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Będą tu także tory odstawcze i komora do zawracania. Dojazd ze stacji Księcia Janusza na ul. Świętokrzyską będzie trwał ok. 12 minut.

Jednocześnie, na wschodnim odcinku budowanej II linii metra trwają zaawansowane prace torowe. Na stacji Targówek pojawił się już nawet element ściany zatorowej. Zamontowano tam panel testowy, dzięki któremu możliwe będzie sprawdzenie przyszłego rozmieszczenia oświetlenia i instalacji.

Metro jest w Warszawie najszybszym i najsprawniejszym środkiem komunikacji. Pierwszą linią, która w całości działa od października 2008 r. dziennie jeździ ok. 550 tys. pasażerów. Pociągi na II linii metra rozpoczęły kursowanie 8 marca 2015 r. i dziś przewożą ponad 150 tys. pasażerów dziennie.

Fot. Maciej Czerski / Metro Warszawskie

opublikowano 7 sierpnia 2018r.
ostatnia aktualizacja 7 sierpnia 2018r.