Oferta dofinansowania zakupu biletów dla pracowników, Wspólny Bilet, Warszawa+, możliwość płacenia kartą – tak zachęcamy do korzystania z Warszawskiego Transportu Publicznego.
Jak zachęcić do korzystania z transportu zbiorowego? Jak namówić kierowców do tego, by zostawili swoje auta w garażach i wsiedli do pociągu, autobusu czy tramwaju? Jednym z pomysłów jest umożliwienie skorzystania z parkingu Parkuj i Jedź przez posiadaczy biletów komunikacji miejskiej. Po co przebijać się samochodem do centrum miasta, a potem szukać miejsca parkingowego? Lepiej wysiąść z auta na obrzeżach stolicy, zostawić auto na parkingu P+R, a w dalszą podróż udać się Warszawskim Transportem Publicznym. Parkingów przy komunikacji miejskiej będzie coraz więcej bo w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dofinansowywanych przez Unię Europejską, Warszawa i samorządy współpracujące w ramach Porozumienia Gmin Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego do 2020 r. wybudują 74 parkingi z niemal 10 tys. miejsc parkingowych.
Wspólny bilet jest ogromnym ułatwieniem dla mieszkańców podwarszawskich gmin, którzy przyjeżdżają do stolicy a warszawiakom umożliwia jeżdżenie po mieście koleją czy też wypady pod Warszawę. Posiadacze wybranych biletów Zarządu Transportu Miejskiego mogą podróżować pociągami podmiejskimi (Kolei Mazowieckich oraz Warszawskiej Kolei Dojazdowej) na terenie Warszawy i ościennych gmin. Nie muszą się przy tym martwić kupowaniem i kasowaniem biletów różnych przewoźników – mogą swobodnie przesiadać się między środkami komunikacji miejskiej. Do oferty należą oferty bilety od dobowego wzwyż, bilety seniora czy też bilety dla dzieci z rodzin posiadających troje dzieci.
Podobnym ułatwieniem stała się oferta Warszawa+. Skierowana jest ona do gmin aglomeracji warszawskiej, których mieszkańcy korzystają codziennie z komunikacji zbiorowej organizowanej przez Zarząd Transportu Miejskiego. Samorządy, które są zainteresowane ofertą, wnoszą dopłaty do funkcjonowania komunikacji, oferując jednocześnie swoim mieszkańcom możliwość tańszego podróżowania komunikacją miejską.
W maju warszawscy radni przyjęli uchwałę o nowych zasadach dofinansowania biletów w ramach porozumienia Warszawa+, które zaczną obowiązywać od 1 września. Nowe porozumienie zakłada trzy poziomy dofinansowania zakupu biletu przez gminy. I tak, np. pasażer rozliczający się z podatków w gminie, która podpisze porozumienie z Zarządem Transportu Miejskiego w ofercie Warszawa+3, za bilet 30-dniowy normalny imienny ważny w obu strefach biletowych od września zapłaci tylko 120 zł, o 60 zł mniej niż dotychczas. A bilet 90-dniowy normalny imienny, ważny w obu strefach będzie kosztował 330 zł (czyli o 130 zł mniej). Różnicę w cenie pokryje dany samorząd.
Takie rozwiązanie warszawski samorząd zaproponował wszystkim gminom aglomeracji warszawskiej, których mieszkańcy korzystają z komunikacji organizowanej przez Zarząd Transportu Miejskiego. Zainteresowanie wyraziło 20 samorządów: Legionowo, Jabłonna, Stare Babice, Leszno, Raszyn, Wiązowna, Piaseczno, Sulejówek, Józefów, Góra Kalwaria, Wołomin, Nieporęt, Lesznowola, Otwock, Halinów, Ożarów Mazowiecki, Wieliszew, Radzymin, Pruszków i Kobyłka.
Tańsze bilety z oferty Warszawa+ mogą być kodowane wyłącznie na spersonalizowanej Warszawskiej Karcie Miejskiej wydawanej mieszkańcom przez gminy. Dodatkowo nie są one dostępne w każdym kiosku czy automacie biletowym. Można je zakodować w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM.
Niektóre gminy postanowiły pójść jeszcze dalej i zdecydowały się na dołączenie do I strefy biletowej. Na taki krok zdecydowały się m.in. Marki (2016) oraz Łomianki (od 1 stycznia 2018).
Władze Warszawy robią wiele, by zachęcić mieszkańców stolicy do przesiadania się do transportu zbiorowego. Jednym z takich pomysłów jest Bilet Warszawiaka (Bilet Młodego Warszawiaka), z którego mogą skorzystać osoby mieszkające w stolicy i tutaj płacące swoje podatki.
W tym celu należy udać się do Punktu Obsługi Pasażerów lub Wydziału Obsługi Mieszkańców z wypełnionym wnioskiem oraz jednym z dokumentów: pierwszą stroną złożonego PIT-u (w 2018 roku będzie to deklaracja za 2017 rok), urzędowym poświadczeniem odbioru (w przypadku składania deklaracji drogą elektroniczną) lub zaświadczeniem z urzędu skarbowego potwierdzającego złożenie zeznania o wysokości osiągniętego dochodu. E-hologram obowiązuje do 30 września następnego roku, ale operacji przedłużenia jego ważności można już dokonywać samodzielnie w automatach biletowych.
Warto skorzystać z takiej możliwości, bo wgranie e-hologramu nic nie kosztuje, a zapewnia tańsze bilety (za bilet 90-dniowy zapłacimy mniej o 30 zł) oraz całą gamę innych zniżek do kin czy na baseny.
Od 1 września 2017 roku, dzięki uchwale Rady m. st. Warszawy obowiązuje z kolei Karta Ucznia. Bezpłatne przejazdy przysługują uczniom warszawskich szkół podstawowych i gimnazjów, publicznych i niepublicznych oraz uczniom mieszkającym w Warszawie i uczącym się w innych placówkach oświatowych, zlokalizowanych poza granicami Stolicy. Uprawnienie jest wgrywane na cały okres pobytu dziecka w szkole (nie dłuższy niż 4 lata) i obowiązuje na obszarze 1. i 2. strefy.
Zarząd Transportu Miejskiego ułatwia zakup biletów. Zakup biletu na komunikację organizowaną przez Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie przy użyciu telefonu komórkowego jest możliwy za pośrednictwem aplikacji dostarczonych przez firmy: moBilet, mPay, SkyCash i jakdojade.pl. W ten sposób można kupić bilety czasowe, jednorazowe przesiadkowe, dobowe, 3-dniowe oraz weekendowe. Bilety długookresowe zakodować można także przez Internet.
opublikowano 3 lipca 2018r.