Type to search

Co to jest kwarantanna?

Podziel się

Kwarantannę domową przez 14 dni odbywa się pod adresem, który mieszkaniec podał w karcie lokalizacyjnej. Jeśli nie ma możliwości odbywania kwarantanny w domu, będzie ją mógł przebyć we wskazanym przez służby ośrodku (informację można uzyskać podczas przekraczania granicy).

Jeśli będziesz odbywać kwarantannę w domu, stosuj się do poniższych zaleceń.
■    Nie opuszczaj domu,
■    Nie wychodź do sklepu,
■    Jeśli masz pod opieką zwierzęta, to w miarę możliwości, na czas trwania kwarantanny przekaż je pod opiekę rodzinie lub znajomym. Jeśli nie masz takiej możliwości, zwróć się telefonicznie o pomoc do gminy,
■    Nie spotykaj się z innymi osobami, nie zapraszaj ludzi do domu,
■    Jeśli mieszkasz z rodziną, w miarę możliwości ogranicz z nią kontakt i zachowaj odstęp wynoszący minimum 2 metry,
■    Używaj oddzielnych naczyń niż pozostałe osoby przebywające w mieszkaniu,
■    Jeśli masz możliwość, korzystaj z osobnej łazienki/toalety niż pozostali domownicy; jeśli nie masz takiej możliwości, po skorzystaniu z toalety/łazienki zdezynfekuj ją dostępnym środkiem czystości,
■    Wietrz mieszkanie kilka razy dziennie,
■    Zachowaj zasady hignieny,
■    Często myj ręce i dezynfekuj powierzchnie dotykowe takie jak: blaty, klamki, ekrany telefonów,
■    Monitoruj temperaturę ciała minimum 2 razy dziennie,
■    W przypadku wystąpienia gorączki, kaszlu lub duszności niezwłocznie skontaktuj
się telefonicznie ze stacją sanitarno- epidemiologiczną lub zgłoś się na oddział zakaźny, unikając transportu publicznego,
■    Udzielaj informacji o swoim stanie zdrowia dzwoniącym do Ciebie pracownikom Inspekcji Sanitarnej,
■    W weryfikacji przestrzegania kwarantanny pomagają funkcjonariusze policji – mogą Cię odwiedzić w czasie kwarantanny,
■    W przypadku potrzeby skontaktowania się z lekarzem POZ, skorzystaj z teleporady. Lekarz może wystawić e-receptę i e-zwolnienie. Lista placówek POZ udzielających teleporad w Twojej okolicy jest dostępna na stronie NFZ: bitly/teleporady-iista.

Teleporady w Warszawie

Zgodnie z zalecaniami NFZ miejskie przychodnie wprowadziły możliwość skorzystania z teleporad.  Z tej metody można korzystać nie tylko w sytuacjach związanych z podejrzeniem COVID-19, ale także we wszystkich innych sprawach zdrowotnych. Podczas teleporady lekarz ma możliwość wystawienia e-recepty, zwolnienia lekarskiego a także przedstawienia zaleceń. Także podczas rozmowy telefonicznej lekarz podejmuje decyzję o ewentualnej konieczności wizyty pacjenta w przychodni (jeśli nie odbywa kwarantanny).

Poza wizytami w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) z wizyty na odległość mogą skorzystać pacjenci kontynuujący opiekę w konkretnej poradni specjalistycznej, zgodnie z ustalonym planem leczenia i stanem klinicznym.

Poza teleporadami wiele miejskich podmiotów leczniczych wprowadziło możliwość składania wniosków dotyczących wystawienia recepty on-line. Taka możliwość jest ułatwieniem dla pacjentów przewlekle chorych, w sytuacjach, gdy konieczny jest wykup kolejnej dawki tych samych leków.

M.st. Warszawa zaleciło nadzorowanym podmiotom lecznictwa otwartego możliwie częste korzystanie z powyższych możliwości oraz informowanie pacjentów o możliwości korzystania z teleporad m.in. na stronach internetowych.

Jak nie przytyć podczas kwarantanny?

Przedstawimy kilka rozwiązań, aby być w formie przez ten czas, gdy mamy ograniczoną możliwość ruchu na świeżym powietrzu.

Staraj się jeść zdrowo

Najtrudniejsza, a zarazem jedna z ważniejszych kwestii to wybór produktów. Codziennie powinniśmy jeść warzywa, owoce, chude mięso i węglowodany, ale najlepiej w postaci ciemnego ryżu i makaronu. Zaplanujmy zakupy z wyprzedzeniem na cały tydzień, kupujmy wszystko, co będzie potrzebne Tobie i Twojej rodzinie za jednym razem, aby ograniczyć liczbę dostarczanych zakupów.

Starajmy się nie kupować niezdrowych przekąsek takich jak chipsy, żelki czy paluszki. Zamiast nich pokrójmy w paski marchewkę, jabłko albo selera naciowego.
Więcej na FB Marty Dymek na jej profilu Jadłonomia.

Jedz o określonych porach

Regularnie spożywane posiłki, w odstępach czasu (2,3-4 godz.), powodują, że nasza przemiana materii funkcjonuje właściwie i organizm nie musi gromadzić zapasów. Jeśli masz problem z regularnością posiłków ustaw w telefonie przypomnienie.

Ruszaj się!

To, że zostajemy w domu nie znaczy, że kanapa powinna stać się naszym przyjacielem. Oczywiście to, że zostajemy w domu powoduje, że ruszamy się dużo mniej niż zwykle, a przez to spalamy za mało kalorii. Dlatego warto pomyśleć o ćwiczeniach, które możemy wykonać w domu, bez specjalistycznego sprzętu z siłowni. Tu znowu z pomocą przychodzą nasi znajomi z Movo training. Ich propozycje ćwiczeń znajdziecie na YT.

Więcej informacji na stronie Aktywna Warszawa