Type to search

Etnies, czyli pierwsza marka butów na deskorolkę

Podziel się

Etnies to marka znana z produkcji butów skate. Firma posiada siedzibę w Lake Forest w Kalifornii. Sponsoruje wielu znanych sportowców takich jak: Rune Glifberg, Jason Dill, Ryan Sheckler, Chris Malloy, William Torres oraz JP Walker. Na rynku można znaleźć nie tylko buty, lecz także ubrania oraz akcesoria tej firmy.

Historia Etnies

Etnies założona została we Francji w 1986 roku. Jej ekspansja na rynek amerykański rozpoczęła się w 1989 roku. Mało kto wie, ale marka ta była pierwszym globalnym producentem butów na deskorolkę. Etnies wspierało wielu skaterów, którzy teraz są uznawani za legendy tego sportu.

Założyciel firmy, Pierre André Sénizergues, krótko po zakończeniu swojej zawodowej kariery na desce rozpoczął tworzenie projektów w Etnies. Firma ta zaczynała bardzo dobrze prosperować na rynku europejskim. Dołączenie Sénizergues’a do Etnies wywołało wiele zmian. Sénizergues był odpowiedzialny zaprojektowanie modeli butów „Senix”, „Lo-Cut”, „Low-Top Rap”, „Intercity” oraz „Scam”. Jego kolejnym krokiem było wprowadzenie firmy do Stanów Zjednoczonych. Po wprowadzeniu Etnies na rynek amerykański przystąpił do stworzenia Sole Technology, w którego skład wchodzi również Emerica, éS oraz ThirtyTwo. 

Nie tylko buty skate

W 2003 roku Etnies otworzyło największy publiczny skatepark w stanie Kalifornia. Etnies Skatepark of Lake Forest ma powierzchnię ponad 3700 metrów kwadratowych. Rozgrywano tam zawody deskorolkowe „Goofy vs Regular”.

W 2012 roku firma podjęła się akcji charytatywnej podczas, której rozdała ponad 2000 par butów. Marka podarowała buty osobom, które były w tym czasie bezdomne oraz potrzebujące. Akcja odbywała się w Los Angeles i miała nazwę „Przejażdżka butami”. Oprócz rozdania darmowych butów prezes firmy przeprowadził wywiady z obdarowanymi. W akcji brali udział znani sportowcy sponsorowani przez Etnies tacy jak np. Devine Calloway, personel Etnies, wolontariusze oraz ówczesny burmistrz miasta Antonio Villaraigosa. 

Abstrahując od działalności charytatywnej firmy, Etnies uruchomiło również akcje sadzenia drzew w Brazylii i Kostaryce pod nazwą „Kup but, posadź drzewo”. Etnies zobowiązało się w Kostaryce do posadzenia drzewa w rezerwacie lasu deszczowego Maleku za każde buty skate o nazwie Jameson 2 Eco, które sprzedali. Sponsorowani przez Etnies sportowcy udali się w marcu 2011 na inauguracyjną ceremonię sadzenia drzew. Wraz ze współpracą z organizacją Trees for the Future, akcja miała swoje miejsce w Brazylii. Inicjatywa ta miała na celu posadzenie łącznie 100 000 drzew w atlantyckim lesie deszczowym São Paulo. Za każdy zakup pary butów „Jameson 2” oraz „Jameson 2 Eco”, a także „Caprice Eco” i „Circe Eco” firma zobowiązała się do posadzenia jednego drzewa. W 2012 roku prezes firmy Etnies, Senizergues, stwierdził: „Bawimy się na naszej planecie, więc musimy o nią dbać. Dzięki naszemu projektowi kup but, posadź drzewo, jesteśmy podekscytowani, że każdy może być częścią rozwiązania, które daje przyszłym pokoleniom możliwość zobaczenia i doświadczenia korzyści jakie lasy deszczowe przynoszą Ziemi”.  

W 2015 roku firma podczas obchodzenia Dnia Ziemi ogłosiła, że dzięki ich programom zasadzono już milion drzew. Marka ogłosiła również, że w tym roku, za każdy zakupiony but posadzą kolejne drzewo.

Jak widać Etnies nie jest wyłącznie firmą zajmującą się produkcją butów oraz akcesoriów do jazdy na deskorolce. Ich akcje charytatywne mają wpływ na każdego z nas. Liczba drzew, które posadzili naprawdę budzi podziw. To właśnie Etnies powinno być idealnym przykładem dla innych marek.

źródło: pl.skate-europe.com – skateshop Gdańsk