Pierwsze zmiany organizacji ruchu pojawią się już w kwietniu.
– W praktyce sprawdziliśmy, jak dopuszczenie ruchu motocykli wpłynęło na bezpieczeństwo i funkcjonowanie buspasów. Nasze obserwacje prowadziliśmy przez dwa sezony. Ich wynik był jak najbardziej pozytywny. Motocykliści z odpowiednim poszanowaniem potraktowali przywilej jazdy po wydzielonych pasach, a ze strony kierowców autobusów komunikacji miejskiej nie mieliśmy uwag krytycznych – mówi Rafał Trzaskowski, Prezydent m.st. Warszawy.
Pilotaż projektu trwał dwa sezony – od maja 2018 r. do października 2019 r. W tym czasie motocykliści mogli poruszać się po buspasie na ul. Radzymińskiej i al. Solidarności (na odcinku od ul. Krynoliny do H. Rzeszotarskiej) oraz na Trasie Łazienkowskiej (od Alej Jerozolimskich po al. Stanów Zjednoczonych/Ostrobramską). W tym samym czasie Warszawa przeprowadziła kampanię informacyjną „Motocykle na buspasach”.
Teraz, zgodnie z decyzją Prezydenta m.st. Warszawy motocykle zostaną wpuszczone na wszystkie stałe buspasy w Warszawie. To blisko 53 kilometry wydzielonych korytarzy transportowych, po których dotychczas mogły poruszać się wyłącznie autobusy komunikacji miejskiej, taksówki i Miejski Transport Osób Niepełnosprawnych. W tym celu na znakach pionowych pojawi się dodatkowy napis „MOTOCYKLE” – dziś są tam wymienione BUS, TAXI i MTON. Obecnie przygotowywane są stosowne projekty organizacji ruchu, które po zaopiniowaniu przez Policję będą sukcesywnie wdrażane na ulicach Warszawy. Proces wprowadzania zmian prowadzony będzie w kwietniu i maju. Nowe oznaczenia pojawią się w sumie na ponad 20 ciągach komunikacyjnych. Wśród nich są m.in. pasy na ulicach Belwederskiej, Modlińskiej, Raszyńskiej ale też w Alejach Jerozolimskich. Rozwiązanie to nie będzie funkcjonować na tymczasowych odcinkach pasów drogi wydzielonych dla komunikacji miejskiej, wykonanych m.in. przy okazji budowy II linii metra.
Motocykliści muszą pamiętać o tym, że zgodnie z przepisami Prawa o ruchu drogowym, będą mogli poruszać się po buspasach, jedynie tam, gdzie dopuszczać to już będą znaki drogowe. Poruszanie się po buspasach, gdzie organizacja ruchu nie została jeszcze wprowadzona stanowić będzie wykroczenie drogowe.
W przyszłości wszystkie projektowane, stałe buspasy będą dopuszczały poruszanie się po nich także motocykli. Nowe buspasy, w pierwszej kolejności, mają powstać na ul. Puławskiej, Radzymińskiej (w kier. Marek) oraz Bitwy Warszawskiej 1920 r.
Poza Biurem Polityki Mobilności i Transportu Urzędu m.st. Warszawy oraz Zarządem Transportu Miejskiego, w pracach nad realizacją tego projektu udział wzięli również przedstawiciele środowisk motocyklistów – Fundacji Jednym Śladem. To działająca od 2010 r. organizacja non profit, której głównym celem jest zwiększenie świadomości użytkowników polskich dróg oraz niesienie pomocy poszkodowanym.