Type to search

Powstanie trasa tramwajowa do Dworca Zachodniego

Podziel się

Powstanie trasa tramwajowa do Dworca Zachodniego

Powstanie trasa tramwajowa do Dworca Zachodniego

We wtorek, 10 lipca podpisano porozumienie między Tramwajami Warszawskimi a PKP Polskimi Liniami Kolejowymi w sprawie budowy trasy tramwajowej do dworca Warszawa Zachodnia. Pod stacją powstanie podziemny przystanek i najdłuższa sieć tuneli tramwajowych w Polsce. 

– Szyna ma priorytet. Zgodnie z naszą strategią rozwijamy komfortową i ekologiczną komunikację tramwajową, budujemy nowe trasy i integrujemy różne środki transportu. A już w 2023 roku pasażerowie będą mogli korzystać z nowej trasy i bardzo nowoczesnego węzła przesiadkowego – mówi Renata Kaznowska, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy.

Dokument reguluje realizację wspólnej inwestycji polegającej na budowie podziemnego przystanku tramwajowego wraz z konstrukcją dla przyszłego tunelu tramwajowego pod zmodernizowaną stacją Warszawa Zachodnia. Przystanek będzie jednym z głównych punktów przesiadkowych na nowej trasie tramwajowej z Woli do Wilanowa.

Tramwaje i kolej w jednym miejscu

Trasa tramwajowa do dworca Warszawa Zachodnia pobiegnie od ul. Grójeckiej wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku. W okolicach Parku Zachodniego tramwaje wjadą do tunelu, którym dotrą do podziemnego przystanku Dworzec Zachodni, który zostanie zbudowany na głębokości niemal 15 metrów poniżej poziomu torów kolejowych. Przystanki tramwajowe i perony kolejowe będą połączone ruchomymi schodami i windami, a pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu. Porozumienie pozwala na realizację dalszych planów, czyli budowę kolejnych odcinków tuneli na północ od stacji Warszawa Zachodnia. Docelowo z trzech przystanków tramwajowych Dworzec Zachodni będzie można dojechać tramwajem przez Ochotę do Wilanowa, przez Wolę do Śródmieścia i przez nowopowstające osiedla na Odolanach na Bemowo. Łączna długość zaplanowanych tuneli wraz z rampami zjazdowymi wyniesie 2120 metrów. Nigdy wcześniej w Polsce nie zbudowano tak długich tuneli przeznaczonych dla tramwaju.

Tramwajem z Wilanowa na dworzec Zachodni

Łączna długość tras, które powstaną w ramach budowy połączenia tramwajowego Warszawa Zachodnia – Wilanów przekroczy 12 km, a na trasie będzie 49 peronów. Nowa linia tramwajowa do Wilanowa pobiegnie od Dworca Zachodniego ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 r, na skraju parku Pole Mokotowskie, a dalej ulicami: Rakowiecką, Belwederską i Sobieskiego. Tramwaje Warszawskie zaplanowały także budowę dwóch odgałęzień: w ciągu ul. Gagarina, na Sielce i w ciągu ul. Św. Bonifacego na Stegny. Po zakończeniu przez kolejarzy modernizacji stacji Warszawa Zachodnia trasa zostanie przedłużona na Wolę i Bemowo, najpierw przez ul. Krzyżanowskiego, a potem przez Ordona.

Tramwaje Warszawskie służą mieszkańcom Warszawy od ponad 150 lat, dbając o to, by podróżni mogli przemieszczać się po stolicy szybko, komfortowo i w sposób przyjazny dla środowiska. Budowa węzła przesiadkowego przy największej stacji kolejowej w Polsce pod względem wielkości ruchu pasażerskiego, w przyjazny i wygodny dla pasażerów sposób zintegruje szynową komunikację miejską z koleją. To ważny element realizacji naszej strategii, której celem jest dalszy rozwój komunikacji tramwajowej w stolicy – mówi Wojciech Bartelski, prezes zarządu Tramwajów Warszawskich Sp. z o.o.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w realizacji inwestycji uwzględniają potrzebę dogodnych połączeń kolei z komunikacją miejską. Nowa Warszawa Zachodnia zwiększy komfort podróżnych przewozów aglomeracyjnych, regionalnych i międzyregionalnych, przesiadających się do autobusów i tramwajów. Pasażerowie skorzystają z wygodnych peronów oraz dogodnego dostępu do transportu miejskiego  – dodaje Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Terminy, finansowanie

Komisja Europejska potwierdziła, że budowa trasy tramwajowej do Wilanowa otrzyma dofinansowanie z funduszy UE. Inwestycja została zweryfikowana i przeszła pełną kontrolę merytoryczną. Jej całkowita wartość przekroczy 293 mln zł, a dofinansowanie UE wyniesie 170 mln zł. Cały projekt obejmuje również zakup 50 dwukierunkowych wagonów i budowę zajezdni tramwajowej na 150 składów na Annopolu. Podpisanie porozumienia między Tramwajami Warszawskimi a PKP PLK pozwoli na uzyskanie wspólnej dokumentacji projektowej. Kolejny krok to wspólna realizacja robót budowlanych. Zgodnie z zasadami współfinansowania tego typu projektów przez UE, cała inwestycja tramwajowa musi być zakończona i rozliczona do końca 2023 roku.

Największe inwestycje tramwajowe w Polsce od 60 lat

Budowa węzła przesiadkowego na Warszawie Zachodniej to jedna z wielu strategicznych inwestycji realizowanych przez Tramwaje Warszawskie, których celem jest stworzenie nowoczesnej, komfortowej i ekologicznej komunikacji tramwajowej w stolicy. Spółka przygotowuje aktualnie trzy inwestycje, współfinansowane przez Unię Europejską, które będą prowadzone w aż sześciu dzielnicach stolicy. W niecałe 5 lat powstanie kilkanaście kilometrów tras – do Wilanowa, na Gocław i w ciągu ul. Kasprzaka. W planach jest również zakup ponad 200 nowoczesnych tramwajów niskopodłogowych. Ponadto w przygotowaniu są kolejne trasy tramwajowe: na Służewcu oraz z Bródna na Zieloną Białołękę.

Warszawa Zachodnia – stacja kolejowa rekordzistka

Warszawa Zachodnia jest stacją kolejową obsługującą największą liczbą pociągów pasażerskich w Polsce. W ciągu doby w rozkładzie jazdy jest ponad 1000 pociągów podmiejskich i dalekobieżnych. Po zakończeniu inwestycji kolejowych liczba połączeń wzrośnie nawet o kilkaset kolejnych. Dlatego bardzo ważne jest zapewnienie pasażerom jak najwygodniejszego dojazdu do tej stacji, co będzie możliwe dzięki realizacji inwestycji tramwajowych w tym rejonie.

opublikowano 10 lipca 2018r.