– Bezpieczeństwo mieszkańców i gości jest dla nas kluczowe. Dlatego dbamy o rozbudowę systemu kamer monitoringu. Chcemy, aby warszawiacy bez obaw poruszali się po mieście, mając świadomość, że operator w centrum monitoringu czuwa – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
– Najbardziej zależy nam, aby mieszkańcy czuli się bezpiecznie. Kamery w przestrzeni publicznej poprawiają bezpieczeństwo, a zarejestrowany przez nie obraz często stanowi dowód w postępowaniach o czyny zabronione – dodaje Michał Domaradzki, dyrektor Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu m.st. Warszawy.
System kamer stacjonarnych
Miejski system monitoringu jest sukcesywnie budowany od 2001 roku. Kamery są zlokalizowane w newralgicznych punktach miasta oraz w miejscach występowania szczególnych zagrożeń. Operatorzy obsługują je przez całą dobę. Rozbudowa monitoringu obejmuje instalację kamer oraz systemów transmisji sygnału.
W wielu miejscach stolicy stołeczny Zakład Obsługi Systemu Monitoringu nie posiada własnej infrastruktury telekomunikacyjnej, która pozwalałaby na instalację kamer. Rozwój systemu monitoringu w tych miejscach nie jest możliwy, ze względu na brak łączy światłowodowych lub radiolinii. Ich budowa wiązałaby się z koniecznością poniesienia przez miasto wysokich kosztów.
Mobilnie dla bezpieczeństwa
Doskonałym uzupełnieniem funkcjonujących kamer stacjonarnych jest monitoring mobilny wykorzystujący sieć GSM. W minionym roku kupiliśmy 10 kolejnych mobilnych kamer. W tym roku system ma być rozbudowany o następne, podobne urządzenia.
Do Urzędu m.st. Warszawy wpływa wiele wniosków o instalację nowych kamer, co przy wykorzystaniu obecnie posiadanej infrastruktury jest trudne do realizacji w krótkim czasie. Nie zawsze też policyjne statystyki zarejestrowanych zdarzeń uzasadniają instalację kamery, a występujące zagrożenia bezpieczeństwa wymagają podjęcia szybkich działań. W takich przypadkach mobilna kamera, działająca przez określony czas, może stanowić dodatkowe uzasadnienie rozbudowy systemu o kamerę stacjonarną w danej lokalizacji.
Łatwiej o rozbudowę systemu
Zwiększająca się przepustowość sieci bezprzewodowej operatorów telekomunikacyjnych i spadek cen tych usług daje możliwość zapewnienia transmisji odpowiedniej jakości przy stosunkowo niewielkich kosztach. Wdrożenie platformy mobilnej pozwala rozwiązać dotychczasowe ograniczenia lokalizacyjne i umożliwia instalację urządzeń praktycznie w dowolnym miejscu Warszawy.
Dzięki takiemu rozwiązaniu będzie możliwe znaczne skrócenie czasu potrzebnego na uruchomienie nowej kamery. Rozwiązanie pozwala także na przenoszenie kamer pomiędzy lokalizacjami w zależności od potrzeb.
System monitoringu wizyjnego w liczbach
W efekcie pracy operatorów miejskiego systemu monitoringu wizyjnego w 2020 r. zgłoszonych zostało 10 058 zdarzeń,
W przestrzeni miejskiej (naziemnej, podziemnej, mobilnej) funkcjonuje 18 416 kamer.
Na liczbę tę składają się m.in.:
• kamery zintegrowane w miejskiej sieci monitoringu wizyjnego – 449,
• kamery monitorujące Metro Warszawskie – 1975,
• kamery należące do Zarządu Dróg Miejskich (pracują w Zintegrowanym Systemie Zarządzania Ruchem) – 164,
• kamery w autobusach miejskich – 10 483,
• kamery w wagonach tramwajowych – 2484,
• kamery w składach Szybkiej Kolei Miejskiej – 982,
• kamery w pociągach Metra – 1800,
• pozostałe kamery dostępne w Centrum Bezpieczeństwa m.st. Warszawy – 79.
W efekcie pracy operatorów miejskiego systemu monitoringu wizyjnego w 2020 r. zgłoszonych zostało 10 058 zdarzeń, z których 4858 trafiło do policji, 4132 do Straży Miejskiej m.st. Warszawy, a 1068 do innych służb.