Type to search

Wyjść poza schemat, zachęcić do komunikacji miejskiej

Podziel się

Wyjść poza schemat, zachęcić do komunikacji miejskiej

Wyjść poza schemat, zachęcić do komunikacji miejskiej

Oferta dofinansowania zakupu biletów dla pracowników, Wspólny Bilet, Warszawa+, możliwość płacenia kartą – tak zachęcamy do korzystania z Warszawskiego Transportu Publicznego.

Jak zachęcić do korzystania z transportu zbiorowego? Jak namówić kierowców do tego, by zostawili swoje auta w garażach i wsiedli do pociągu, autobusu czy tramwaju? Jednym z pomysłów jest umożliwienie skorzystania z parkingu Parkuj i Jedź przez posiadaczy biletów komunikacji miejskiej. Po co przebijać się samochodem do centrum miasta, a potem szukać miejsca parkingowego? Lepiej wysiąść z auta na obrzeżach stolicy, zostawić auto na parkingu P+R, a w dalszą podróż udać się Warszawskim Transportem Publicznym. Parkingów przy komunikacji miejskiej będzie coraz więcej bo w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dofinansowywanych przez Unię Europejską, Warszawa i samorządy współpracujące w ramach Porozumienia Gmin Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego do 2020 r. wybudują 74 parkingi z niemal 10 tys. miejsc parkingowych.

Wspólny bilet jest ogromnym ułatwieniem dla mieszkańców podwarszawskich gmin, którzy przyjeżdżają do stolicy a warszawiakom umożliwia jeżdżenie po mieście koleją czy też wypady pod Warszawę. Posiadacze wybranych biletów Zarządu Transportu Miejskiego mogą podróżować pociągami podmiejskimi (Kolei Mazowieckich oraz Warszawskiej Kolei Dojazdowej) na terenie Warszawy i ościennych gmin. Nie muszą się przy tym martwić kupowaniem i kasowaniem biletów różnych przewoźników – mogą swobodnie przesiadać się między środkami komunikacji miejskiej. Do oferty należą oferty bilety od dobowego wzwyż, bilety seniora czy też bilety dla dzieci z rodzin posiadających troje dzieci.

Podobnym ułatwieniem stała się oferta Warszawa+. Skierowana jest ona do gmin aglomeracji warszawskiej, których mieszkańcy korzystają codziennie z komunikacji zbiorowej organizowanej przez Zarząd Transportu Miejskiego. Samorządy, które są zainteresowane ofertą, wnoszą dopłaty do funkcjonowania komunikacji, oferując jednocześnie swoim mieszkańcom możliwość tańszego podróżowania komunikacją miejską.

W maju warszawscy radni przyjęli uchwałę o nowych zasadach dofinansowania biletów w ramach porozumienia Warszawa+, które zaczną obowiązywać od 1 września. Nowe porozumienie zakłada trzy poziomy dofinansowania zakupu biletu przez gminy. I tak, np. pasażer rozliczający się z podatków w gminie, która podpisze porozumienie z Zarządem Transportu Miejskiego w ofercie Warszawa+3, za bilet 30-dniowy normalny imienny ważny w obu strefach biletowych od września zapłaci tylko 120 zł, o 60 zł mniej niż dotychczas. A bilet 90-dniowy normalny imienny, ważny w obu strefach będzie kosztował 330 zł (czyli o 130 zł mniej). Różnicę w cenie pokryje dany samorząd.

Takie rozwiązanie warszawski samorząd zaproponował wszystkim gminom aglomeracji warszawskiej, których mieszkańcy korzystają z komunikacji organizowanej przez Zarząd Transportu Miejskiego. Zainteresowanie wyraziło 20 samorządów: Legionowo, Jabłonna, Stare Babice, Leszno, Raszyn, Wiązowna, Piaseczno, Sulejówek, Józefów, Góra Kalwaria, Wołomin, Nieporęt, Lesznowola, Otwock, Halinów, Ożarów Mazowiecki, Wieliszew, Radzymin, Pruszków i Kobyłka.

Tańsze bilety z oferty Warszawa+ mogą być kodowane wyłącznie na spersonalizowanej Warszawskiej Karcie Miejskiej wydawanej mieszkańcom przez gminy. Dodatkowo nie są one dostępne w każdym kiosku czy automacie biletowym. Można je zakodować w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM.

Niektóre gminy postanowiły pójść jeszcze dalej i zdecydowały się na dołączenie do I strefy biletowej. Na taki krok zdecydowały się m.in. Marki (2016) oraz Łomianki (od 1 stycznia 2018).

Władze Warszawy robią wiele, by zachęcić mieszkańców stolicy do przesiadania się do transportu zbiorowego. Jednym z takich pomysłów jest Bilet Warszawiaka (Bilet Młodego Warszawiaka), z którego mogą skorzystać osoby mieszkające w stolicy i tutaj płacące swoje podatki.

W tym celu należy udać się do Punktu Obsługi Pasażerów lub Wydziału Obsługi Mieszkańców z wypełnionym wnioskiem oraz jednym z dokumentów: pierwszą stroną złożonego PIT-u (w 2018 roku będzie to deklaracja za 2017 rok), urzędowym poświadczeniem odbioru (w przypadku składania deklaracji drogą elektroniczną) lub zaświadczeniem z urzędu skarbowego potwierdzającego złożenie zeznania o wysokości osiągniętego dochodu. E-hologram obowiązuje do 30 września następnego roku, ale operacji przedłużenia jego ważności można już dokonywać samodzielnie w automatach biletowych.

Warto skorzystać z takiej możliwości, bo wgranie e-hologramu nic nie kosztuje, a zapewnia tańsze bilety (za bilet 90-dniowy zapłacimy mniej o 30 zł) oraz całą gamę innych zniżek do kin czy na baseny.

Od 1 września 2017 roku, dzięki uchwale Rady m. st. Warszawy obowiązuje z kolei Karta Ucznia. Bezpłatne przejazdy przysługują uczniom warszawskich szkół podstawowych i gimnazjów, publicznych i niepublicznych oraz uczniom mieszkającym w Warszawie i uczącym się w innych placówkach oświatowych, zlokalizowanych poza granicami Stolicy. Uprawnienie jest wgrywane na cały okres pobytu dziecka w szkole (nie dłuższy niż 4 lata) i obowiązuje na obszarze 1. i 2. strefy.

Zarząd Transportu Miejskiego ułatwia zakup biletów. Zakup biletu na komunikację organizowaną przez Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie przy użyciu telefonu komórkowego jest możliwy za pośrednictwem aplikacji dostarczonych przez firmy: moBilet, mPay, SkyCash i jakdojade.pl. W ten sposób można kupić bilety czasowe, jednorazowe przesiadkowe, dobowe, 3-dniowe  oraz weekendowe. Bilety długookresowe zakodować można także przez Internet.

opublikowano 3 lipca 2018r.