Type to search

Tarcze skrawające dotarły na Bródno

Podziel się
Metro Warszawskie fot. Metro Warszawskie
Od tygodnia, nocą na budowę stacji Bródno transportowane są elementy tarcz TBM Anna i Maria

Nocą na stację C21 Bródno, gdzie znajduje się szyb startowy dla TBM Anna i Maria, dojechały kolejne elementy tarcz. Tym razem ulicami Warszawy z fabryki tubingów przy ul. Marywilskiej na Bródno przewożona była tarcza skrawająca, czyli czoło składanej obecnie na placu budowy głowicy TBM.

Od tygodnia poszczególne elementy dwóch tarcz TBM Anny i Marii przewożone są nocą, jako transport ponadgabarytowy.

Rozpoczęcie drążenia tuneli zaplanowano na przełomie marca i kwietnia. Tarcze ruszą po sobie z miesięcznym odstępem.

Zadaniem tarcz jest nie tylko drążenie tuneli, ale także jego obudowa betonowymi tubingami i odprowadzanie za pomocą taśmociągów urobku. Długość każdej maszyny to 97 m, a masa około 615 ton. Tarcze składają się z głowicy skrawającej (czoła) o długości 12 metrów i masie ok. 400 ton oraz długiego na 85 metrów zaplecza, gdzie zlokalizowane są wszystkie systemy pomocnicze tarczy – pompy hydrauliczne, mieszalniki substancji, która jest natryskiwana na obudowę tunelu dla jej uszczelnienia czy biodegradowalnej piany, uzdatniającej grunt. Zaplecze budowy to także podajniki układające obudowę tunelu, dzięki temu uzyskujemy szczelnie obudowany i gotowy do instalacji urządzeń tunel metra.