Type to search

Tory na Targówek niemal gotowe

Podziel się

– Jesteśmy bardzo zadowoleni z postępów prac na budowie. Roboty torowe, które są kluczowe dla prowadzenia ruchu pociągów są już niemal na ukończeniu. Mocno zaawansowane jest również układanie tzw. trzeciej szyny. Teraz przed nami intensywny etap prac wykończeniowych – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent m.st. Warszawy.

Cały odcinek północno-wschodni wraz ze stacjami to ponad 6 kilometrów torów –3135,4 tor prawy i 3155,3 – tor lewy. Na tym fragmencie II linii metra powstaną także komora rozjazdów oraz komora torów odstawczych. Ten ostatni obiekt jest wraz ze stacją Trocka największą podziemną kubaturą tego odcinka – liczy ponad 227 tysięcy metrów sześciennych. Jeden z torów odstawczych będzie tu wyposażony w kanał rewizyjny, do przeprowadzania drobnych prac serwisowych.

Budowa torów na finiszu
Najbardziej wymagające prace torowe są już na ukończeniu, pozostało jeszcze wybetonowanie krótkiego odcinka pomiędzy wentylatornią a stacją Dworzec Wileński. To ostatnie 600 metrów torowiska tego odcinka podziemnej kolei. W połowie są również prace przy układaniu tzw. trzeciej szyny – czyli elementu, z którego pociągi są zasilane w czasie jazdy. Do zamontowania zostało około 3 kilometrów. Wszystkie te prace zakończą się jeszcze w listopadzie.

Natomiast na stacjach trwają już intensywne prace wykończeniowe – montowane są schody, okładziny ścian, a także podwieszane sufity i połączone z nimi ściany zatorowe. Równolegle montowane są instalacje i okablowanie. Również na powierzchni widać spore zmiany. Wokół stacji Targówek można już zobaczyć świeżą trawę, a po oddanej w sierpniu ulicy M. Ossowskiego, niedawno udrożniona została także ulica Trocka.

Budowa odcinka północno-wschodniego rozpoczęła się w marcu 2016 roku, a zakończy się wiosną 2019 roku.

Cała M2
Cała druga linia metra będzie gotowa przed 2023 rokiem. Wszystkie odcinki rozbudowywanej linii M2 są w budowie lub prowadzone jest postępowanie poprzedzające podpisanie umów z wykonawcami. Centralny odcinek linii M2 został uruchomiony 8 marca 2015 roku. Składa się z siedmiu stacji i blisko 6 km tuneli. Obecnie trwa budowa trzech stacji na Pradze-Północ i Targówku, a także trzech na Woli. Odpowiednio dla wschodniego odcinka, realizowanego przez firmę Astaldi, to ok. 3,12 km trasy, a dla zachodniego, drążonego przez Gülermak, ok. 3,4 km. Obydwie budowy zakończą się w 2019 r. Metro Warszawskie wybrało także wykonawcę projektu i budowy ostatniego odcinka drugiej linii metra na Bemowie – od planowanej stacji Powstańców Śląskich do stacji Techniczno-Postojowej Mory. To ok. 4 km trasy, które w ciągu 48 miesięcy od dnia podpisania umowy, wykona konsorcjum Gülermak i Astaldi. Firmy te zostały także zwycięzcami w przetargu na budowę tuneli i dwóch stacji: Ulrychów oraz Powstańców Śląskich. To fragment pomiędzy obecnie budowanym odcinkiem, a końcowym etapem II linii metra na Bemowie.

Dziennie z centralnego odcinka linii M2 korzysta około 150 tysięcy pasażerów.