Type to search

Warszawski Transport Publiczny realizuje zapisy znowelizowanego rozporządzenia

Podziel się

Wprowadziliśmy też dodatkowe elementy informacyjne dla pasażerów.

W ten sposób realizujemy zapisy znowelizowanego rozporządzenia, wprowadzającego na terenie kraju stan epidemii. Od środy, 25 marca, w środkach transportu może jednocześnie podróżować nie więcej osób niż połowa liczby miejsc siedzących.

– Przygotowaliśmy odpowiednie oznaczenia, które są umieszczone we wszystkich pojazdach Warszawskiego Transportu Publicznego. Jeszcze przed wejściem do autobusu czy tramwaju mieszkańcy dowiedzą się ile osób może nim jechać. Są także informacje o konieczności zachowania odstępów między pasażerami – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy. – Jeszcze raz chcę zaapelować o zdrowy rozsądek i racjonalne podejście do stanu epidemii. Wierzę, że nasze wspólne starania o ograniczenie liczby zachorowań przyniosą oczekiwane rezultaty. Warszawa również zrobi wszystko by tak się stało – dodaje. W celu zapewnienia właściwej realizacji przepisów, w pojazdach Warszawskiego Transportu Publicznego pojawiły się dodatkowe elementy informacji pasażerskiej.

Na prawym płacie każdych drzwi (z wyjątkiem drzwi wyłączonych z użytkowania z uwagi na bezpieczeństwo prowadzącego), a także na jednym z okien bezpośrednio sąsiadujących z drzwiami pojawiły się informacje o maksymalnej liczbie osób, które mogą jechać jednocześnie pojazdem. Natomiast na lewym płacie wszystkich par drzwi, a także w kilku miejscach wewnątrz pojazdu umieszczone zostały informacje o konieczności zachowania odstępów między pasażerami.

Dodatkowe informacje, związane z sytuacją epidemiczną, umieszczone są w pojazdach Warszawskiego Transportu Publicznego – autobusach (także linii lokalnych L), tramwajach, metrze a także pociągach SKM. Pojawią się również na przystankach komunikacji miejskiej. Dzisiaj, 26 marca, w stolicy odnotowaliśmy blisko 30 zatrzymań tramwajów oraz dwóch autobusów ze względu na zbyt dużą liczbę pasażerów. W takich przypadkach motorniczowie i kierowcy zatrzymywali skład, informowali pasażerów o przyczynie postoju oraz powiadamiali nadzór ruchu.

Zazwyczaj spotykało się to ze zrozumieniem pasażerów, a postoje były krótkotrwałe, bez wpływu na rozkład. W jednym przypadku, przy przystanku park Praski, postój z uwagi na postawę pasażera, który nie chciał wysiąść, trwał blisko 30 minut. W metrze nie odnotowano przekroczenia liczby podróżnych. W związku z wprowadzonymi ograniczeniami w przegubowym autobusie marki Solaris może podróżować około 20 osób (w zależności od wersji). Podobną liczbę pasażerów może zabrać na pokład ponad 30-metrowy tramwaj typu Swing.

Składami metra w zależności od typu może podróżować od 118 (Inspiro) do 148 pasażerów (Metropolis). Od środy, 25 marca, po ulicach Warszawy kursuje maksimum pojazdów, przy uwzględnieniu częściowej absencji wśród kierowców, motorniczych i maszynistów. W pierwszej kolejności staramy się zapewnić realizację wszystkich kursów porannych i realizowanych w godzinach szczytów komunikacyjnych. Sytuacja na ulicach Warszawy cały czas jest monitorowana.

Dane o komunikacji miejskiej spływają m.in. z sytemu bramek w metrze, liczników w autobusach, a także z posterunków obserwacyjnych wystawionych na ulicach. 26 marca  40 lokalizacjach, pracownicy WTP liczyli pasażerów w komunikacji, te dane są potrzebne do ewentualnych działań związanych z korektą rozkładu jazdy. Wzmacniamy do maksimum składy i połączenia, gdzie jest duże natężenie pasażerów, dokonujemy korekt w miejscach, gdzie udział pasażerów jest mniejszy lub znikomy. Frekwencja w transporcie publicznym jest porównywalna do tej z dni poprzednich.

Od końca ubiegłego tygodnia autobusami podróżuje około 25 proc. pasażerów w porównaniu ze zwykłym dniem w ciągu roku. W metrze odsetek podróżnych spadł do około 15 proc. Jeszcze w poniedziałek, 2 marca, pociągami linii M1 podróżowało ponad 485,5 tys. pasażerów, a M2 ponad 186 tys. 25 marca składami linii M1 jechało 62,3 tys. osób, a linią M2 mniej niż 25 tys.