Type to search

Big Data: Wpływ na marketing

Podziel się

Czym jest BIG Data?

Big Data w tym momencie jest bardzo ważnym instrumentem dla wielu segmentów rynku. Ma wpływ na biznes, naukę, technologię i itd. Ale nie można nie zauważyć, że w dziedzinie marketingu również odgrywa ważną rolę. Zastosowanie Big Data wpłynęło rewolucyjnie na analizę danych, tworzenie strategii marketingowych i personalizację oferty, zmieniając graczy na rynku. Na przykład, według badania przeprowadzonego MIT Sloan Management Review, 60% firm, wykorzystując Big Data, doświadczyły znacznego wzrostu efektywności operacyjnej. Przykładowo, UPS stosuje Big Data do optymalizacji tras dostaw, co pozwoliło zaoszczędzić 10 milionów galonów paliwa rocznie. Zaskakujące?

Każdy użytkownik teraz ma do czynienia z Big Data, więc dla rozwoju Twojej firmy i tworzenia efektywnych strategii marketingowych musisz wiedzieć jak wykorzystać ten instrument. 

Jak możesz wykorzystać Big Data w kontekście Twojej firmy?

  • Personalizacja ofert

Dzięki zastosowaniu Big Data, możesz łatwiej zbierać informacje o Twoich klientach (o zainteresowaniach,  o czasu robienia zakupów, co ma największą popularność wśród nich i skąd dowiadują się o Twoich produktach) i następnie po zebraniu danych możesz bardziej sprecyzować ofertę i trafić do Twojej grupy docelowej. Również analiza pozwala na segmentację rynku i stworzeniu mniejszych grup o podobnych zainteresowaniach, co pomaga prowadzić skuteczne kampanie reklamowe.

  • Prognozowanie trendów na rynku

Analiza rynku ze względu na bieżące i poprzednie trendy pozwala przewidzieć pojawienie nowych trendów na rynku Twojej branży. Informacje przyszłościowe pomagają firmie lepiej się dostosować i budować efektywną strategię, dopasowaną do nowych tendencji. Wykorzystując te informacje, Twoja firma stanie bardziej atrakcyjną dla odbiorców i zwiększy ruch na stronie.

  • Poznanie klienta

Big Data jest wygodnym narzędziem dla zbioru informacji o preferencjach, zachowaniach i potrzebach klientów. Umożliwia marketerom na gromadzenie i analizowanie dużej ilości danych z różnorodnych źródeł (media społecznościowe, strony internetowe, materiały książkowe, transakcji zakupowe i inne), co pozwala lepiej zrozumieć zachowanie klientów. Dzięki charakterystyce Twojej grupy docelowej możesz pisać treści, przemawiające do ludzi.

  • Wprowadzenie innowacji

Często prowadząc biznes w ciągu kilkunastu lat, nie wiesz jaki nowy produkt/usługę można wprowadzić na rynek, ale Big Data też może z tym pomóc. Badanie Gartnera wykazało, że 48% firm używa Big Data właśnie do wspierania procesów innowacyjnych i tworzenia nowych produktów. Też można wykorzystać Big Data w marketingu, copywritingu i PR, analizując potrzeby rynku i znajdując braki. Następnie możesz stworzyć unikalny produkt, którego nie ma na Twoim rynku.

  • Efektywne zarządzanie budżetem 

Dokładna analiza danych firmy, jej wydatków i przychodów, pomaga lepiej zaplanować budżet i wydatki marketingowe, pozyskując informację o najbardziej korzystnych dla Ciebie ofertach marketingowych i ulokować finanse akurat w tych kanałach. W ten sposób Twój budżet będzie pracował tak, aby otrzymać jak największe zyski.

  • Mniejsze ryzyko

Big Data pozwala na zidentyfikowanie potencjalnych zagrożeń i problemów na wcześniejszym etapie. Zabezpiecza to firmę przed możliwymi stratami finansowymi i po dalszym upadkiem. Dzięki analizie danych firma może szybciej reagować i zminimalizować przyszłe ryzyko. Jest to bardzo pomocne przy prowadzeniu biznesu. 

  • Zwiększenie ROI z kampanii marketingowych

Informacja, otrzymana po analizie danych, pozwala na lepsze targetowanie kampanii reklamowych i personalizację komunikacji z klientem. Badanie Teradata pokazuje, że 78% firm, które wykorzystują Big Data w marketingu, zauważa wzrost zwrotu z inwestycji. 

Narzędzia do analizy danych. 

Jak zacząć korzystać z możliwości Big Data?

Najpierw musisz zapoznać się z narzędziami, które występują na rynku i później  wybierz te, które do Ciebie przemawiają. Poniżej znajdziesz kilka rozpowszechnionych narzędzi:

  • Google Analytics – narzędzie do analizy ruchu na stronie, sprawdzenia skuteczności Twoich kampanii reklamowych i segmentacji użytkowników.
  • Elasticsearch – pozwala na szybkie przeszukiwanie dużych zbiorów danych.
  • Power BI – narzędzie do analizy biznesowej, pozwala tworzyć interaktywne wizualizacje i raporty.
  • Splunk –  narzędzie do analizy danych maszynowych, używane do analizy logów, aplikacji i infrastruktury. Również wykorzystywane do analizy danych marketingowych i monitorowania kampanii.

Big Data jest naszą przyszłością, więc ten, kto chce rozwijać swój biznes musi jak najbardziej wykorzystać jej możliwości. 

źródło: OneTrend Agencja Interaktywna