Type to search

O czym pamiętać przed podjęciem współpracy z nowym partnerem biznesowym?

Podziel się

Przy rozwoju firmy warto stawiać na współpracę z partnerami biznesowymi. Może to być rozwój pod kątem znalezienia partnera do wspólnej kompleksowej oferty, która podbije rynek, albo też firmy, która może nas wesprzeć merytorycznie. Jednak partnerem biznesowym może być też odbiorca lub dostawca przedmiotów czy usług.

Jak znaleźć partnera biznesowego?

Zawsze najłatwiej jest znaleźć potencjalnych partnerów w internecie. Obecnie praktycznie każda firma ma swoją stronę internetową, aby potencjalni klienci czy właśnie partnerzy mogli łatwo dowiedzieć się o jej istnieniu. Ale to nie jedyna możliwość. Warto też brać udział w konferencjach i spotkaniach branżowych, a nawet na targach, jeśli nasza działalność ma szanse zaprezentowania się na takich. Można też przeglądać prasę i portale internetowe promujące daną dziedzinę czy po prostu rozwój biznesu w Polsce. Co ciekawe, dobrze działa też system poleceń, ponieważ każda osoba na pewno zna firmy z różnych branż i może polecić kogoś do współpracy.

Warto zebrać jak najwięcej informacji o takim przedsiębiorstwie. Najlepiej jest ocenić kwalifikacje takiej firmy nie przez pryzmat partnerstwa, a oceniając ją na chłodno pod kątem potrzeb naszej firmy. Warto przejrzeć portfolio czy zrealizowane projekty albo współprace, które dana firma już podejmowała.

Oferta współpracy

Kiedy znajdziemy już potencjalnego partnera w biznesie, warto zacząć od pisma wprowadzającego, które jasno nakreśli sytuację. W piśmie trzeba zawrzeć informacje, kim jesteśmy, jaką działalność prowadzimy i czego oczekujemy. Jeśli szukamy dostawcy to powinniśmy opisać co konkretnie produkujemy, a jeśli szukamy partnera do projektu, który miałby dobra komplementarne, to właśnie na to powinniśmy postawić w piśmie. Dobrze jest też przygotować ulotkę czy folder reklamowy z podstawowymi informacjami. Po takim wprowadzeniu zwykle czeka się na odpowiedź. Ale czy to wszystko?

Dlaczego trzeba sprawdzić firmę od podszewki?

Niestety okazuje się, że nawet w Polsce jest wiele nierzetelnych firm, które w swojej działalności popełniają nawet przestępstwa gospodarcze, takie jak choćby niepłacenie podatków. Ponadto jest też wiele firm, które są wpisane na listy dłużników i mimo że są niewypłacalne, dalej podejmują współprace z innymi firmami, aby tymczasowo łatać swój budżet i kontynuować działalność, choć długi ich wciąż narastają. Współpraca z takimi firmami nikomu nie przyniesie korzyści. Dlatego każdą firmę, choćby miała wspaniałe portfolio i krążyły o niej świetne opinie w branży, trzeba sprawdzić samodzielnie przed podpisaniem konkretnej umowy. W ten sposób ograniczamy ryzyko, że zostaniemy oszukani przez nierzetelnego kontrahenta.

Jak działa wywiad gospodarczy?

Samodzielnie zbieranie informacji o potencjalnym partnerze biznesowym to tak zwany wywiad gospodarczy. Wbrew pozorom nie polega on na szpiegowaniu innej firmy, a na zbieraniu informacji służących ocenie wiarygodności takiej firmy. Najczęściej zbiera się informacje dotyczące funkcjonowania firmy na rynku jej produktów lub usług, ocen klientów oraz sprawdzaniu czy nie ma wierzycieli i długów.

Jednak pełny wywiad gospodarczy można zlecić firmie windykacyjnej. Po co? Choćby dlatego, że takie firmy mają dostęp do baz dłużników od ręki i mogą sprawdzić stan majątkowy takiej firmy, dokonać oceny wiarygodności kontrahenta czy nawet prześledzić operacje gospodarcze. Firma windykacyjna jest też w stanie sprawdzić tzw. kolizje z prawem, a zrobienie tego na własną rękę byłoby bardzo trudne.

Warto sprawdzać partnerów biznesowych przed zawarciem umowy, aby uniknąć nierzetelnego kontrahenta, który stanie się nagle niewypłacalny lub, co gorsza, toczy się przeciwko niemu postępowanie przed sądem. Z takim partnerem nic byśmy w biznesie nie zyskali, a na współpracy moglibyśmy sporo stracić, np. PR-owo.

Inspirowane: Straetus.pl – windykacja Warszawa

Poprzedni Artykuł