Type to search

Wkrótce egzaminy – przygotowaliśmy filmy edukacyjne dla ósmoklasistów

Podziel się

To nie jest zwykły rok szkolny. Niepewność i zdalna nauka nie ułatwiają przygotowań do egzaminów, które zdecydują o przyszłości naszych dzieci na najbliższe lata. Dlatego #WarszawaWspiera uczniów – przygotowaliśmy dla Was filmy do powtórki materiału. Korzystajcie, zachęcam! Chcemy się dzielić wsparciem młodzieży w całej Polsce, dlatego filmy zamieszczamy na: https://youtube.com/channel/UCo8-PC53Ej4pQPx8DEz6d9g. Trzymam kciuki za wyniki egzaminów i Wasze wybory dalszej ścieżki edukacyjnej – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

W części pierwszej startujemy z następującymi tematami:- język angielski: czasowniki nieregularne, Present Simple, stopniowanie przymiotników;- matematyka: proporcjonalność i jej wykorzystanie, równania z jedną niewiadomą;- język polski: zestawienia, złożenia, zrosty.

Kolejne tematy będą się pojawiać na kanale Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń do 15 maja. Egzaminy zaplanowane są na 25-27 maja. Kwiecień to zatem najlepszy czas na powtórzenie i utrwalenie wiedzy. Nasze filmy edukacyjne mogą być ciekawą formą nauki przed tym ważnym sprawdzianem wiedzy – dodaje Renata Kaznowska, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.

Filmy edukacyjne powstały we współpracy z warszawskimi nauczycielami i szkołami: XIII Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. płk. Leopolda Lisa-Kuli oraz Zespołem Szkół Fototechnicznych w Warszawie. Egzamin w nowej formulePrzypominamy: w związku z pandemią i nauką zdalną tegoroczny egzamin ósmoklasisty zostanie przeprowadzony – jednorazowo – w nowej formule. Na podstawie wymagań egzaminacyjnych zawartych w załącznikach do rozporządzenia ministra Przemysława Czarnka, a nie w podstawie programowej.W przypadku ósmoklasistów zmieniły się m.in. wymagania z j. polskiego i matematyki (zmiana proporcji między zadaniami otwartymi a zamkniętymi, ograniczenie listy lektur) oraz języka obcego (średni poziom biegłości językowej, mniejsza liczba zadań otwartych).Harmonogram tegorocznych egzaminów ósmoklasistów:język polski – 25 maja (wtorek), godz. 9.00,matematyka – 26 maja (środa), godz. 9.00,język obcy nowożytny – 27 maja (czwartek), godz. 9.00.Tematyka zagadnień omawianych w filmach Kolejne materiały będą sukcesywnie zamieszczane na kanale YouTube do 15 maja. Filmy są zgodne z obowiązującą podstawą programową i wymaganiami egzaminacyjnymi.Język polski:1. Nauka o języku. Typy podmiotów i orzeczeń (a szczególnie orzeczenie imienne);2. Nauka o języku. Części zdania – w tym zwłaszcza rozróżnianie przydawek i dopełnień;3. Nauka o języku. Imiesłowy jako formy odczasownikowe;4. Nauka o języku. Zdania wielokrotnie złożone;5. Nauka o języku. Słowotwórstwo – w tym zwłaszcza: typy formantów, tworzenie rodziny wyrazów, zrosty, złożenia, zestawienia;6. Nauka o języku. Frazeologia – znaczenia frazeologizmów, zwłaszcza tych o podłożu mitologicznym;7. Nauka o języku. Praktyczne przykłady stosowania interpunkcji – w tym zwłaszcza interpunkcja partii dialogowych;8. Tworzenie wypowiedzi pisemnych i interpretacja tekstu literackiego. Umiejętność odczytywania symboli i metafor w tekście literackim;9. Tworzenie wypowiedzi pisemnych i interpretacja tekstu literackiego. Kompozycja i dekompozycja tekstu – tworzenie śródtytułów do istniejących tekstów;10. Tworzenie wypowiedzi pisemnych i interpretacja tekstu literackiego. Różnica między tezą, argumentami i przykładami w rozprawce;11. Tworzenie wypowiedzi pisemnych i interpretacja tekstu literackiego. Funkcjonalność wybranych przykładów w obrębie rozprawki, w tym również ich zgodność z tematem;12. Tworzenie wypowiedzi pisemnych i interpretacja tekstu literackiego. Oryginalność myślenia w realizacji tematu rozprawki;13. Tworzenie wypowiedzi pisemnych i interpretacja tekstu literackiego. Elementy retoryczne przydatne w pisaniu rozprawki i konkretne przykłady ich zastosowania;14. Tworzenie wypowiedzi pisemnych i interpretacja tekstu literackiego. Kreatywność w opowiadaniu twórczym;15. Tworzenie wypowiedzi pisemnych i interpretacja tekstu literackiego. Logika i porządek wydarzeń opowiadania – związki przyczynowo-skutkowe i ich rola w opowiadaniu twórczym;16. Tworzenie wypowiedzi pisemnych i interpretacja tekstu literackiego. Potoczystość i indywidualność stylu – funkcjonalne wykorzystanie środków stylistycznych do indywidualizacji stylu;17. Tworzenie wypowiedzi pisemnych i interpretacja tekstu literackiego. Streszczenie i jego niezbędne elementy;18. Klasyfikacja rodzajowa i gatunkowa utworów literackich obowiązujących na egzaminie.Język angielski:1. Egzamin ósmoklasisty, rodzaje zadań, punktacja, jak się zabrać za poszczególne typy zadań;2. Egzamin ósmoklasisty – wypracowanie, za co można otrzymać punkty, jak napisać wypracowanie, które spełni wymagania;3. Tematy gramatyczne, powtórzenie czasów gramatycznych – budowanie zdań twierdzących, zdań przeczących i pytań oraz krótkich odpowiedzi, czasy teraźniejsze – Present Simple;4. Tematy gramatyczne, powtórzenie czasów gramatycznych – budowanie zdań twierdzących, zdań przeczących i pytań oraz krótkich odpowiedzi, czasy teraźniejsze – Present Continuous;5. Tematy gramatyczne, powtórzenie czasów gramatycznych – budowanie zdań twierdzących, zdań przeczących i pytań oraz krótkich odpowiedzi – Past Simple;6. Tematy gramatyczne, powtórzenie czasów gramatycznych – budowanie zdań twierdzących, zdań przeczących i pytań oraz krótkich odpowiedzi – Past Continous;7. Tematy gramatyczne, powtórzenie czasów gramatycznych – budowanie zdań twierdzących, zdań przeczących i pytań oraz krótkich odpowiedzi. Formy czasu przyszłego: will vs to be going to vs Present Continuous;8. Tematy gramatyczne, powtórzenie czasów gramatycznych – budowanie zdań twierdzących, zdań przeczących i pytań oraz krótkich odpowiedzi – Present Perfect;9. Strona bierna z czasami teraźniejszymi, przeszłymi i przyszłymi;10. Stopniowanie przymiotników;11. Dopełniacz saksoński, określanie co do kogo należy, zaimki osobowe i dzierżawcze;12. Słuchanie – strategie rozwiązywania zadań ze słuchu;13. Tryby warunkowe 0 i 1, 2;14. Parafrazowanie zdań;15. Czytanie ze zrozumieniem – przykłady strategii rozwiązywania zadań;16. Zadanie otwarte nr 6 – wpisywanie w luki, dialogi;17. Czytanie ze zrozumieniem – przykłady strategii rozwiązywania zadań, zadanie 8 – uzupełnianie zdań w tekście;18. Regularne i nieregularne czasowniki.Matematyka:1. Ułamki zwykłe i dziesiętne, działania, oś liczbowa (1);2. Ułamki zwykłe i dziesiętne, działania, oś liczbowa (2);3. Wielokąty, wzory, własności, trójkąty równoramienne, miary kątów (1);4. Wielokąty, wzory, własności, trójkąty równoramienne, miary kątów (2);5. Twierdzenie Pitagorasa;6. Pole powierzchni i objętość prostopadłościanu, graniastosłupa, ostrosłupa (1);7. Pole powierzchni i objętość prostopadłościanu, graniastosłupa, ostrosłupa (2);8. Skala;9. Obliczenia zegarowe;10. Droga, prędkość, czas;11. Jednostki w matematyce – zestawienie, porównanie, zamiana;12. Potęgowanie i pierwiastkowanie (szacowanie);13. Wyrażenia arytmetyczne;14. Wyrażenia algebraiczne, w tym tekstowe;15. Równania z jedną niewiadomą, w tym praktyczne tekstowe;16. Proporcjonalność i jej wykorzystanie;17. Obliczenia procentowe, w tym tekstowe praktyczne;18. Liczba obiektów i prawdopodobieństwo zdarzenia.