Type to search

II linia metra – ostatnia umowa podpisana

Podziel się

II linia metra – ostatnia umowa podpisana

II linia metra – ostatnia umowa podpisana

Ostatnia umowa na rozbudowę II linii metra w Warszawie została podpisana. Za 3 lata pociągi obsługujące podziemną kolej dojadą do stacji Ulrychów i Powstańców Śląskich. Linia M2 połączy wówczas Targówek z Bemowem.

15 listopada podpisana została ostatnia umowa na wybudowanie tuneli i stacji na II linii podziemnej kolei, na styku Woli i Bemowa. Kontrakt o wartości 959 249 940 zł w ciągu 36 miesięcy zrealizuje konsorcjum firm Gülermak (lider) oraz Astaldi.

Dla mnie osobiście to niezwykle ważna chwila, ale uważam, że to moment wręcz historyczny dla całej Warszawy. Od dziś możemy mówić, że stolica ma dwie pełne linie metra. Podpisując te umowy sfinalizowaliśmy połączenie podziemną koleją Targówka z Bemowem. Cieszę się, że udało mi się tę inwestycję przeprowadzić od samego jej początku, aż do podpisania umowy na jej ostatni fragment – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent m.st. Warszawy.

Umowa dotyczy budowy najkrótszego fragmentu II linii metra składającego się z 2,5 km tuneli, wentylatorni szlakowej oraz dwóch stacji – Ulrychów (C05) oraz Powstańców Śląskich (C04). Pierwsza z nich powstanie pod ul. Górczewską w rejonie Białowiejskiej. Druga – pod ul. Górczewską, po wschodniej stronie skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich. Za tą stacją przewidziano komorę torów odstawczych. Po wprowadzonych korektach wyjścia ze stacji będą prowadzić do wszystkich narożników skrzyżowania, a także na przystanki tramwajowe. W sumie wybudowanych zostanie prawie 300 tys. metrów sześciennych podziemnej kubatury.

Dla stacji Ulrychów (C05) oraz Powstańców Śląskich (C04), a także łączących je tuneli szlakowych (D5 i D6) wydany został już komplet pozwoleń na budowę. Dzięki temu realizacja tej inwestycji może rozpocząć się niezwłocznie po podpisaniu umowy.

Cała M2

Cała II linia metra będzie gotowa przed 2023 r. Obecnie warszawiacy mogą korzystać z centralnego odcinka linii M2, który został uruchomiony 8 marca 2015 r. Składa się z 7 stacji i blisko 6 km tuneli. Obecnie intensywne prace trwają na budowie trzech stacji na Pradze-Północ i Targówku, a także kolejnych trzech na Woli. Odpowiednio dla wschodniego odcinka, realizowanego przez firmę Astaldi, to ok. 3,12 km trasy, a dla zachodniego, drążonego przez Gülermak – ok. 3,4 km. Obydwie budowy zakończą się w 2019 r.

Pod koniec września podpisana została także umowa na rozbudowę II linii metra na Bródno – od planowanej stacji Zacisze, przez stację Kondratowicza do stacji Bródno. To ok. 4 km trasy. Na jej końcu powstanie hala z 11 torami, która będzie służyć do zawracania i postoju pociągów. Rozbudowę przeprowadzi konsorcjum Gülermak i Astaldi. Firmy te wykonają również projekt, a następnie wybudują ostatni odcinek II linii metra na Bemowie. Będzie się on składał z ok. 4 km trasy, trzech stacji (Lazurowa, Chrzanów i Karolin), a także z nowej Stacji Techniczno-Postojowej. Zgodnie z zawartym 9 listopada kontraktem, na realizację tej inwestycji budowniczowie mają 48 miesięcy.  

Dziennie z centralnego odcinka II linii metra korzysta około 150 tysięcy pasażerów.

Powiększ zdjęcie

opublikowano 15 listopada 2018r.

Następny Artykuł

Następny